önskeinlägg: min lilla resa

Jag skulle vilja veta mer om din resa, vad som fick dig att börja bli mer hälsosam, när du började se skillnad, vad du åt, hur ditt träningsschema ser ut. Skillnader och så!
 
Hade velat se mer av den träning och kost du använde under den tiden du gick ber i vikt? Hur lång tid tog de innan du nått ditt mål?
 
Ni är flera som frågat mycket om min lilla "resa" så nu har jag äntligen tagit mig tid att berätta utförligt om mina upplevelser och hur jag har gått tillväga!
 
 FÖRE:


Det hela började i slutet av gymnasiet. Det var många roliga stunder framåt slutet där både utomlandsresor, studenten, balen os.v. spelade stor roll. Därmed även bilder. Jag har inte många bilder kvar på mig själv då jag "taggade" bort de flesta från facebook. Väldigt tråkigt nu tycker jag, men jag gillade helt enkelt inte vad jag såg. Det började hända mycket saker med min kropp som jag inte gillade. Jag brydde mig inte speciellt mycket just då, men jag visade mig helst inte i bikini den sommaren, men mer än så var det inte. I augusti börhjade jag jobba på Sannes Coffé och då sprang jag nästan upp i vikt. Jag gick upp flera kilon på bara några få veckor och till slut fick jag nog. Jag kände inte igen min kropp längre och jag var så obekväm att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Det var inte så att jag tyckte jag var tjock, men jag var desto större än vad jag någonsin tidigare varit och jag trivdes helt enkelt inte bara med det. Jag var ohälsosam. Jag hade aldrig känt så innan, och på något sätt blev jag helt plötsligt begränsad på så många plan för att jag inte riktigt var nöjd med mig själv. Så en sen sommarkväll när jag och tjejerna satt och fikade bara bestämde jag mig. Imorgon ska jag ta tag i det här. Jag ska gå ner i vikt. Jag tänker inte sitta och klaga och må dåligt över något jag faktiskt kan göra något åt. Det är en väldigt bra egenskap med mig, när jag verkligen bestämmer mig för något så gör jag det fullt ut. Det gäller att ha självdiciplin, och det absolut viktigaste är viljan. Viljan är allt.
 
KOST:
Samma kväll började jag googla olika dieter. Jag hade testat mycket innan, bla. GI, LCHF os.v men inget hade fungerat en längre tid. Då hittade jag en app till telefonen som hette shapemeup och innebar kaloriräkning. Värt ett försök tänkte jag, och visst fan var det det. Det var egentligen det som hjälpte mig mest. Jag brydde mig inte om näringsinnehållet i vad jag åt, utan bara kalorierna. Därmed åt jag ALLT. Bara jag höll mig inom de kalorier jag skulle få i mig/dag. Ville jag ha lite choklad på kvällen åt jag snålt med kalorier på dagen, mycket grönt och snålare proteiner, så kunde jag mig unna lite på kvällen. Inte det bästa sättet, men det fungerade. Idag när jag har mer kunskap hade jag gjort det annorlunda. Men den stora grejen var att det inte gjorde mig så begränsad. Jag åt aldrig mycket av något onyttigt, men det blev inte ett "förbud" och därmed blev allt så mycket enklare. Självklart smög jag in lite mer godis ibland, men jag höll mig nästan och var alltid målinriktad. Alkohol var jag väl utan ca 1-2 månader, minns faktiskt inte riktigt.
 
TRÄNING:
Från att inte ha rört på mig alls mycket det sista åren bestämde jag mig för att ta en dag i taget. Att helt plötsligt börja löpa 7 dagar i veckan skulle få mitt psyke att lägga av, så jag bestämde mig för att börja lätt. Marcus (mitt ex) kom en dag hem med ett par sprillans nya easytoneskor till mig, vilket gjorde mig motiverad till att börja gå PW:s. Jag hade varit klar och tydlig med honom att jag verkligen ville det här och att han skulle stötta mig och inte försöka "smyga in" myskvällar med gottis. Han stöttade mig till 100% och från den dagen han gav mig skorna gick jag till och från jobbet VARJE dag. Jag var ju tvungen att komma dit på ett eller annat sett och i och med detta såg jag det inte riktigt som träning, utan mer som ett annan typ av färdmedel. Det blev ca 5-7km/dag, 5 dagar i veckan och det var egentligen det enda träningen jag använde mig utav när jag tappade i vikt. När vintern kröp inpå klädde jag bara på mig mer, så enkelt var det. Jag var så van vid att gå promenader vid det laget att jag inte tänkte vidare mycket på det, det blev till en bra rutin.
 
Jag bestämde mig för att gå ner i vikt i september och andra människor började se på riktigt att jag tappat i vikt i jan/feb, men jag fick inte "wow" kommentarer förens april/maj när jag och Matilda var i Barcelona. Då kunde man se mig i lättare kläder och fick då nästan dagliga kommentarer om min viktnedgång. Då hade jag tappat ca 12-15kg. Det tog alltså 7-9 månader innan jag nått min målvikt. Det är inte ens 2 kilo i månaden, men jag klarade det. Man ska inte stressa för då slutar det bara med att man går upp allt igen. När man inte orkar hålla den strika dieten uppe. Jag satte aldrig upp för höga krav på mig själv, utan de var alltid rimliga. Jag åt vad jag ville, men med måtta. Jag tränade, men inget överdrivet. Utan bara efter mina förutsättningar.
 
 
jag & mamma under en av alla våra pw:s
 
NÄR JAG NÅTT MIN MÅLVIKT:
Efter ett tag började jag tröttna på PW:s, jag kände att det var dags för något nytt. Jag hade nått min målvikt och ett nytt mål behövde sättas för att behålla motivationen. Så jag skaffade mig ett gymkort. Kan ha varit den bästa investeringen jag någonsin gjort. En ny värld öppnade sig. Jag börhade träna lite lätt styrketräning och så lärde jag mig att älska löpning. Det blev alltså framförallt cardio en bra tid framöver. Trodde jag bara skulle bli stor av styrketräning, så höll mig hellre till det jag visste något om. Jagg började istället fokusera mer på mat och lära mig mer om det. Om näringsinnehållet i mat och att tänka mindre i kalorier. Jag räknade fortfarande, men såg framförallt till att jag fick i mig rätt mängd protein, kolhydrater och fetter. Började inse att kalorier bara är siffror, att det är bättre att få i sig en näve söta mandlar på 100 kcal då det innehåller mycket bra fetter os.v, än en bit cocklad på 100 kcal som innehåller massvis med socker. Började även förstå när jag fick små resultat att styrketräning inte var så illa som jag trodde, det kanske kunde forma kroppen bra. Men det tog sin tid.
 

bilder från när jag tappat alla kilon och nått min målvikt, dock innan jag började med styrketräning.
 
EFTER:
 Idag är det snart 2 år sedan jag ändrade min livsstil. Det är nästan sjukt hur mycket jag har lärt mig om kost och träning sedan dess. Jag har mina dålida veckor också, men idag är jag på den nivån att jag lever såhär. Jag kommer alltid att göra det. Jag kan slarva några dagar, men jag kommer alltid tillbaka till en bra grund. Då är det en fis i rymden att slarva ibland. Allt är bra i lagom mängd och näringsinnehållet i mat är så mycket viktigare än en siffra i kaloriräkning. Jag kan idag säga att jag är stolt över min kropp och jag tycker om hur jag ser ut, men framförallt mår jag bra. När man behandlar sin kropp som den förtjänar så får man så mycket på köpet. Hälsan, energin, sömnen os.v. Idag består min träning framförallt att tyngre styrketräning (alltså mitt max, som inte är as mycket än haha), lite mindre cardio, men desto mer mat. Jag lyssnar på min kropp och äter vad den behöver. Jag har aldrig ätit såhär mycket, men jag har heller aldrig varit såhär fit. Mat bygger också muskler och det har jag lärt mig nu. Var inte rädd för styrketräning, på riktigt. Kör så hårt ni kan, man blir ingen bodybuilder. Jag tycker att min kropp har blivit så himla mycket snyggare sedan jag tog tag i styrketräningen. Jag har kämpat bort mycket "överflödigt fett" på kroppen, bara med hjälp av bra kost och mycket styrketräning. Till er som vill gå ner i vikt, shapeup är en bra app. Men man blir lite skadad. Jag kan inte säga att jag ångrar det, eftersom att det var de som gjorde att jag gick ner i vikt, men jag hade tänkt lite annorlunda idag. Att äta regelbundet och inte "spara" sina kalorer till en chokladkaka, utan det kan man istället få unna sig. Ät bra mat med bra innehåll under veckorna och ha en dag där man får unna sig på helgen. Och träna efter era förutsättningar, annars orkar man inte i längden. Alla måste hitta sitt sätt!

 
 

 
 


Kommentarer
lisawho

Du är verkligen grym och min största inspirationskälla när det gäller träning! Efter studenten nu tänkte jag försöka ta tag i mitt tränande lite, just nu har jag verkligen NOLL energi till det. Vill verkligen komma tillbaka till mitt gamla tränings-Lisa men just nu finns inte inspirationen där. Är dock nöjd med min kropp hittills och äter så mycket nyttigare än vad jag gjort förr! Har också lärt mig att näringen är bättre än själva kalorierna. Innan kunde jag också "spara" mig till att få äta typ choklad, men nu vet jag bättre än så.

Och dina muskler giiiirl! DÖÖR

Svar: åh tack så mycket!! det gör du rätt i, man ska inte träna för att man "måste" utan för att man vill. Motivationen kommer att komma tillbaka! precis, det är själva grejen, bara man får i sig rätt saker :) du är grym! kram!
Hanna Westman

2013-05-19 @ 12:43:24
URL: http://glossfashion.com/lisawho/
Ellen Ceder

Åh vad roligt att läsa detta! :) Inspirerande!

Svar: tack så mycket fina du!!
Hanna Westman

2013-05-19 @ 17:19:41
URL: http://echphoto.blogg.se/
Sabina Nilsson

Du är verkligen en förebild. Helt fantastiskt vad duktig du har varit. Starkt jobbat!! Älskar verkligen att läsa din blogg och inspireras och motiveras. Keep it up :D

Kram

Svar: tack så hemskt mycket, blir SÅ glad! :) kram!
Hanna Westman

2013-05-20 @ 07:34:05
Johanna

Du är en jätte stor inspiration till mig! Jäg har nur läst din blog i nagra manader och började ändra min livstil, kost och träning i januari! Och det har förändrats sa himla mycket hos mig och jag känner mig sa himla bra! Du är en förebild till mig, och tackar bara för sa underbara inlägg och inspirations bilder! TACK TACK TACK!

Svar: åh tack tack tack!! blir så glad! det värmer så i hjärtat! kämpa på fina du!
Hanna Westman

2013-05-20 @ 14:06:45
Mikaela

Vill bara att du ska veta att jag fullkomligt älskar din blogg! Jag har hållit igång med träningen i ca 8 månader nu och har verkligen kommit till den här punkten när jag inser att jag vill vara hälsosam och inte bara "smal". Du hjälper mig verkligen att inse att det är en livsstil som går att upprätthålla (och som verkligen är värd att sträva efter). Vill bara säga tack, din blogg är precis vad jag önskar att en blogg ska vara - känns liksom som att det du skriver är personligen till mig. Nu ska jag sluta så att du inte tror jag är en stalker. Hehe.

Svar: shit vad glad jag blir, tack så hemskt mycket! precis så jag vill inspirera!! kämpa på! :)
Hanna Westman

2013-05-20 @ 16:13:43
julia

Du är så himla duktig! Blir så imponerad och inspirerad av dig! =)

Svar: tack så jätte mycket fina du!
Hanna Westman

2013-05-21 @ 21:19:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En blogg om träning och hälsa. Recept, inspiration och bilder.

RSS 2.0