funderingar, prioriteringar och livet

Dagens stora/goda vitaminboost frukost

Den här veckan har jag bara tränat 1 gång och det kommer bli på sin höjd 2, pga halsont och snuva. Bäst att lyssna på kroppen och låta den återhämta sig! I samband med detta har det varit Valborg och 2-3 godisdagar i rad. Igår drack vi vin ute och blev helsnurriga, la oss i sängen när vi kom hem och hade deeptalk. Skrattade och pratade om allt! Vaknade upp idag och mådde lite illa (är man sämst om man blir bakis på 3 glas vin??? Haha) pga flera anledningar. Alla vet att alkohol inte är bra för kroppen, alla vet att äta godis 3 dagar i rad inte heller är bra för kroppen men det har jag gjort. En del tankar har snurrat runt i huvudet och jag har faktiskt kommit fram till en hel del vettiga saker!

Jag har sedan jag gått ner i vikt för 1-2 år sedan haft en väldigt bra grundkost och tränat regelbundet i snitt 4-5 dagar i veckan. Jag har kämpat som fan för den kropp jag har idag och det är jag så jävla stolt över, MEN jag skulle aldrig offra vad jag tycker är roligt pga det. Jag (och säkerligen väldigt många andra) jämför oss med diverse fitnessbrudar vars bloggar man slaviskt följer och önskar man kunde få lite fastare röv, plattare mage eller allt vad det nu kan va. Faktum är att jag ALDRIG kommer att se ut som dom. Jag skulle aldrig välja att leva ett sådant liv och då skulle jag heller aldrig kunna se ut så. Jag har roligt med alkohol, skulle aldrig sticka under stolen med det. Att festa nykter tycker jag är pisstråkigt. Man blir galen och bara jävligt rolig av alkohol och många av mina roligaste/galnaste minnen inkluderar alkohol. Faktiskt. Jag älskar vin, alltså ÄLSKAR och att avstå från något sånt bara för att jag skulle kunna tappa något i muskelnassa skulle jag inte göra. Jag älskar godis, kakor, vitt bröd och fet mat också. Men allt i lagom mängd. Äter/dricker jag för mycket och för ofta mår jag dåligt och gör jag det för sällan mår jag dåligt för jag inte unnar mig, förstår ni vad jag menar?

Jag älskar att träna och har tur att jag har kommit dit. En vardag utan träning för mig är konstigt. En vardag med massa onyttigheter och alkohol är också konstigt, men någon gång ibland behöver jag det. För mig handlar det om balans. Jag har inte ätit godis eller onyttigheter mer än 2 ggr på 2 månader kanske (förutom något glas vin i risk för att låta som en alkis, haha) och nu i veckan fick jag världens sug så då har jag ätit det jag varit sugen på. Så när jag vaknade i morse kände jag inte: "fan vad dålig jag är som åt så mycket skit och drack vin ute igår". Utan jag tänkte: "Shit vilken rolig kväll vi hade, jag blev full på 3 glas vin och det finns godis kvar idag, woho!"

Det jag egentligen vill säga är att har man en bra grund, tränar regelbundet och unnar sig ibland ska man inte behöva få ångest över att man får i sig skit ibland. Ni är flera som kommenterat det, att ni känner er så kassa när ni ätit skit. Man är ju mänsklig och blir sugen. Jag skulle inte vilja leva ett fitness liv på bara tråkig mat, där unna sig är en proteinkaka och där träning är mittpunkten och fokuset i livet. Vill man det så fine, och då kanske man kan få sin riktiga drömkropp. Men tycker man att det är värt det? Jag skulle aldrig offra allt annat roligt i mitt liv för det, och det är därför jag heller inte kan se ut som dom. Alla prioriterar olika och man måste hitta det som passar sig själv bäst. Jag har hittat en balans som passar mig bra, jag har en kropp jag är stolt över (fast inte magrutorna är så sjukt tydliga), lever sunt men unnar mig och gör precis det jag vill och vad jag är sugen på. För mig är det en bra balans och jag mår himla så bra av det.



Kommentarer
d

grymt bra tankar, klokt. håller med mig men jag fattar att ångesten finns där ändå, så jäkla onödigt. btw är du snyggare än fitnessbrudarna, eller iofs du se ju typ ut som dom. Det jag gillar är dina mänsklighet.

2013-05-03 @ 14:29:45
URL: http://denizbe.blogg.se
Ivung

Go girl! Jag tycker att det tyder på sunda värderingar! Det är balansen som är viktigast.

ses snart hoppas jag =)

2013-05-03 @ 14:32:49
URL: http://www.jonasivung.se
Johanna

Så sant! Bra skrivet :)

2013-05-03 @ 15:39:55
Anna

Så bra och vettigt skrivet att det här inlägget bara i sig gör den här bloggen läsvärd! Go!

2013-05-03 @ 20:33:22
Sara

Bra inlägg, jag får jämt ångest om jag slarvat lite. Men på valborg konstaterade jag att jag ska vara nykter under en längre period då jag inte tycker jag har roligare för att jag har alkohol i kroppen!

2013-05-03 @ 21:20:31
URL: http://www.sosfitness.myshowroom.se
JOSEFINE SIDEBÄCK

Bra inlägg tycker jag! Jag får med lite ångest då och då om jag slarvat men jag kommer oftast underfund med att det inte gör så mycket. Jag måste unna mig ibland för att kunna upprätthålla det nyttiga :-)

2013-05-04 @ 17:11:47
URL: http://josefinesideback.blogg.se
Hanna

Fast utifrån vad du har skrivit på bloggen så unnar du ju dig med en proteinkaka? Du skriver ut recept på proteinkaka och skriver "om man blir sugen på något sött...." Och ditt liv handlar mest om träning och kost. Det är ju i princip inte förrens nu du skriver att du också kan äta godis osv.. Väldigt bra skrivet, håller med dig till 100% men tycker det blir lite dubbelmoral i ditt tänk ibland. Kram!

2013-05-04 @ 17:36:09
hejhej

Måste bara hinta lite! Det framgår ju ganska tydligt att det här är en "träningsblogg" där Hanna skriver och tipsar om hälsa och träning. Skulle ju bli lite konstigt om hon då la upp ett recept på kladdkaka istället. Och det som skiljer den här bloggen från många andra ( det som jag tror Hanna vill förmedla) är att man inte måste svälta sig själv för att gå ner i vikt, utan att träning och kost är bästa nyckeln för att må bra. Verkligen ingen dubbelmoral, tycker jag i alla fall. Hanna unnar sig inte bara med proteinkakor, hon unnar sig med vin och godis som hon skriver här. Sen tipsar hon också om goda saker man kan unna sig varje dag! Perfekt ju! :D

2013-05-04 @ 18:35:49
Anonym

Bra skrivet!!

2013-05-06 @ 08:22:26
lisawho

Bra skrivet!! Satt och funderade över detta igår och konstaterade att det är inte värt att inte kunna äta en glass i solen för att man då "förstör" all träning man kämpat för. Har själv inte tränat ordentligt i år mest pga att jag känt ett tvång kring träning och då därför inte kunnat liksom. (innan har jag tränat för att jag vill och tycker det är roligt) Fan vad jag VILL börja träna igen men känner att mitt psyke är för "svagt" för att jag ska palla göra det för skojs skull. Tycker annars folk blir så konstiga nu för tiden, säger man att man tränar så är det viktigt att man äter si och äter så. Man ba vafan låt mig leva hur jag vill! Förstår du hur jag menar?

Sitter och tittar på Keep it up with the Kardashians btw där hela familjen är på Bora Bora och morsan vägrar sola i bikini för hon skäms och inte är bekväm i sin kropp. Alltså, media??? Wtf kvinnan är typ +60 och har fött 6 ungar klart hon ska kunna gå runt i bikini utan att skämmas! Blir så äcklad över att vi har sådan SKEV bild och att det alltid är oss TJEJER det ska vara fel på när det gäller kroppen!!!! En gubbe med ölmage är det sällan någon klagar på, det är snarare bara "roligt".

2013-05-06 @ 09:48:53
URL: http://glossfashion.com/lisawho/
Anonym

Så himla bra skrivet. Behövde verkligen höra detta precis, just nu, då jag vräkt i mig skit senaste tiden och hamnat lite "off-road". Tack!!

Tycker inte det finns någon dubbelmoral alls i detta. Brukar se igenom sånt i många andra bloggar, men du känns så himla trovärdig. LOVE IT! Kör hårt. Din kropp är åtminstone mer än väl. Den ser verkligen FIT ut & inte bara smal. Smal, fast & fit. Keep it up :)

2013-05-06 @ 21:32:38
Josefin

Håller så himla mycket med dig! Så himla sunt och så himla rätt - det är det här som är livsnjutning på hög nivå!

2013-05-11 @ 23:27:31
URL: http://josefind.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En blogg om träning och hälsa. Recept, inspiration och bilder.

RSS 2.0