mina favorit rumpövningar

1. Utall.  Brukar köra med hantlar&vikter för mer motstånd. Böj i det främre benet, så att det bakre knät kommer närmare underlaget. Du ska ha lika mycket vikt på båda benen. När du är cirka en centimeter ovanför golvet med det bakre knät reser du dig upp till utgångspositionen igen.

2. Rumplyft. Sätt fötterna nära rumpan och gör klassiska "rumplyft" där du kniper i skinkorna när du kommer upp.Vill du göra svårare så sträck ut ett ben och kör enbensvarianten. Passa även på att knipa i bäckenbotten när du kommer upp.

3. Liggande benlyft. Älskar den här övningen!! Av alla rump/ben övningar så är denna min klara favorit. Ett stort plus är även att ländryggen tränas. Ligg ned på golvet och vila pannan eller hakan på ovansidan av händerna. Vik in svansen och spänn magstödet. Börja med att lyfta knäna ett par centimeter från marken med hjälp av musklerna i ländryggen. Fortsätt rörelsen och lyft knäna och låren ytterligare några centimeter med samma muskler. Håll stilla i upplyft läge 1-2 sekunder innan du vänder rörelsen, bromsa med musklerna på vägen ned.


4. Benböj. Stå rakt med axelbrett mellan fötterna, håll ryggraden och nacken rak genom hela övningen. Böj benen och höften och sitt ner så långt du kan till du känner att du inte kan hålla ryggraden rak längre, då sträcker du på benen och ställer du dig upp igen till utgångspositionen. Håll blicken rakt fram och jobba långsamt genom övningen.
5. Kissande hunden. Stå på alla fyra. Håll ryggen vågrätt med golvet under hela övningen. Lyft det ena benet ut mot sidan som en hund som ska markera mot ett träd. För knäet bakåt i en cirkelrörelse och sträck benet rakt bakåt. Böj knäet och för det in mot magen, ut till sidan igen och så vidare. Rörelsen ska ske i höften, inte i ryggraden.
 
Mina top 5 favorit rumpövningar! Finns väldigt många men jag tycker dessa ger mest. Benpress får vi ju heller inte glömma. Kom på flera st bra rumpövningar nu för det, kanske får göra en till sån här, haha. Iallafall, brukar köra runt 3x15 på övningarna, varierar lite beroende på vilken övning det är! (Förresten, ser ni att jag fixat kategorier nu? Ifall ni vill hitta något speciellt :))


Kommentarer
jenny

Åh tack för tipsen!

Svar: tack själv! :D
Hanna Westman

2012-12-16 @ 21:08:03
URL: http://jjennnyys.blogg.se
tuva

När du gör dessa övningar, hur ofta, hur många, samt hur många rep?

Svar: Jag kör 1 muskelgrupp/pass, alltså så kör jag rumpa/ben mellan 1-2 ggr i veckan! Kör ungeär 3x15 på varje övning, varierar mig med 3x10 och 3x12 också beroende på vilken övning det är :)
Hanna Westman

2012-12-17 @ 16:56:49
MyzaaN

dem gör verkligen underverk för rumpan ;D

2012-12-19 @ 13:09:16
URL: http://myzaan.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En blogg om träning och hälsa. Recept, inspiration och bilder.

RSS 2.0