egen mandelmjölk

Strax innan vi åkte till Öland kände jag att jag ville experimentera lite! Jag dricker inte ofta mjölk, men jag har lite i min gröt och om jag dricker en kopp te så måste jag ha mjölk i. Tyvärr är det ju en del socker i osv (i sån liten mängd är det egentligen en fis i rymden) men om man kan göra eget som dessutom är mycket nyttigare, varför inte testa tänkte jag!

1 dl blötlagda mandlar
5 dl vatten
Ev. Sötning
(ca. 2 stora glas)

Lägg mandlarna täckta i vatten i ca 5 h. Häll sedan av vattnet och lägg mandlarna i en mixer blandat med 5 dl nytt vatten. Blev en del klumpar i som jag fick sila bort, ca 3 gånger innan mjölken blev "ren". Det bästa är nog att använda en typ av nylonstrumpa, men det orkade inte jag, haha :) supergott och kommer göra detta igen direkt efter jobbet idag!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En blogg om träning och hälsa. Recept, inspiration och bilder.

RSS 2.0