todays (utförliga) food diary


FRUKOST
Efter min PW imorse slog jag mig ner i soffan framför tv:n och såg några avsnitt av "The Carrie diaries" (girly girly) och njöt av denna goda frukost. 1,5dl gröt med chokladprotein & chokladsås gjord på grekisk yoghurt, kakao och stevia. Hackade några mandlar och valnötter och blandade i lite banan. Toppade med pyttelite riven stevia choklad (lingonveckan ger mig chokladcravinga, haha) och några koppar kaffe till det! MUMS!



LUNCH
Vid lunch kom Agapi hem till oss för lite mys i soffan då vädret inte tillät annat och då bjöd jag på denna mumsiga paj! Jag är så stolt över mig själv just nu. Innan vi flyttade kunde jag inte laga någon mat alls, att hitta på rätter eller "gå på känn" som Matilda alltid gör, fanns inte på kartan för mig. Nu har jag lärt mig så mycket och jag tycker att det är så kul att jag bara slängde ihop denna helt utan recept, blev svingod!

Pajbotten:
1 dl rågmjöl
1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosmjöl
1 dl kvarg
1 msk kokosolja

Blanda alla ingridienser och platta ut i en pajform. Förgrädda i ugnen på 175c i ca 10 min.

Fyllning:
3 ägg
2 msk kvarg
valfri mängd ost (jag tog prästost & fetaost)

Mixa fyllningen och blanda. Lägg i grönsaker i pajformen av alla möjliga slag (det jag hade hemma) och lite kalkon. Häll sedan fyllningen över grönsakerna, proteinet, köttet - vad det nu kan vara. Och ställ in i ugnen till fyllningen "stelnat". Åt den sedan med en fetaost-röra med vitlök och soltorkade tomater!

EFTER TRÄNING
När jag hade gymmat var jag sugen på något sött och gott, en bra balans mellan protein och kolhydrater och bestämde mig därför för att göra tunna pannkakor! Har haft enorm pannkakscraving de sista dagarna och var inte sugen på några tjocka, utan tunna vanliga och dessa blev SÅ goda!!

3 ägg
1 msk kvarg
2 msk minimjölk
2 msk grahamsmjöl
 
Blanda allt och stek i kokosolja! Jag toppade med grekisk yoghurt, bär, kokos och Önos lågkalori jordgubbssylt!
 

MIDDAG
När min syster kom hit för lite kvällsmys blev det lax, zucchinipasta och romsås till middag! Romsåsen gjorde jag på grekisk yoghurt, gräslök, dill, röd rom, citron, salt & peppar.
 

KVÄLLSFIKA:
Framåt kvällen blev vi sugna på lite gottis. Frukost är ju favoritmålet på dagen, men strax därefter kommer kvällsfikat. Kanske för att de påminner så om varandra, hehe.. Ville lyxa till det lite idag så jag bakade lite nyttiga bröd som vi åt med prästost och lufttorkad skinka. Sedan gjorde vi lite kvarg/yoghurt med vaniljprotein, jordgubbar, kiwi & några hackade bitar av mina egengjorda bars. Så gott, bästa kvällisen!!

bröd (2 stora):
1 ägg
1/2 dl kvarg
1/2 dl grahamsmjöl
1/2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Blanda allt och platta ut på bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 min!

Såhär såg min matdag ut idag! Såhär brukar jag äta när jag är ledig, lägger gärna ner lite mer tid på mat då. Matlådorna är inte riktigt lika goda och fantasifulla, haha. Brukar inte äta riktigt såhär mycket kolhydrater (förutom innan och efter träning) men idag behövde min kropp och knopp det, självklart bjuder jag den på det då :) Vad tycker ni om sånna här inlägg??



Kommentarer
lisawho

Älskar sånna här inlägg! Och fantastiskt gott allt såg ut!

2013-05-23 @ 23:54:12
URL: http://glossfashion.com/lisawho/
Anonym

Hej!
Jag undrar om du någonsin gått upp i vikt av all mat och träning du gör nu?
Jag har börjat träna hårt och äta rätt. Innan kunde jag äta endast 1 mål om dagen utan nån träning men insåg att det inte är hälsosamt för min kropp. Nu äter jag 3 ggr om dagen och rätt mat men tränar hårt , ändå har jag istället gått upp i vikt?!
För två år sen valde jag att gå ner ifrån 70 till 60 eftersom jag inte var nöjd med min kropp. Jag klarade mitt mål och har legat på samma vikt men nu ville jag bli mer fit och nu har jag gått upp istället till 64. Tränar nånting varje dag. Promenader , Gym , kondition. Vad gör jag för fel?! Vill alltså gå ner i vikt till min nya målvikt, inte upp. :(

2013-05-24 @ 08:26:46
Anna

Det är så himla fint att se en blogg med fokus på nyttig mat som dessutom ser så himla god och bra ut! Jag skulle aldrig kunna förminska mitt liv genom att skippa sånt som är gott, det skulle det aldrig vara värt för mig, men du visar att man inte behöver välja. Så jävla bra och inspirerande. Tack.

2013-05-24 @ 13:13:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En blogg om träning och hälsa. Recept, inspiration och bilder.

RSS 2.0