träning och kost


Nu har jag äntligen tagit mig tid till att skriva lite nytt angående min träning och kost. För mindre än ett år sedan vägde jag 12 kg mer än vad jag gör idag och det är helt pg.a att jag ändrat min syn på mat och träning. Under denna sommar har jag slarvat en hel del, ätit jätte onyttigt under några veckor och sedan tränat och ätit jätte bra under andra veckor. Nu är semestern slut och nu har jag tagit tag i allt igen och det är dags att hitta rätt balans! Trots min lilla "jojjobantning" i sommar ligger jag kvar på ungefär samma vikt, +2 kg. Iallafall, till skillnad från ett år sedan vet jag hur många kalorier jag ska äta/dag för att hålla, samt tappa vikt och efter ett års träning har jag lärt mig att uppskatta maten ganska så bra. Nu har jag däremot köpt mig en matvåg vilket gör allt himla mycket lättare (finns billiga på te.x Clas Ohlson). Mitt absolut BÄSTA tips, egentligen enda tips, är att räkna kalorier. Ät inte mer än vad du gör av med, svårare än så är det inte. Det många gör fel är att äta nyttigt, men alldeless för mycket. Därför bör man räkna kalorier. Jag har själv gjort samma misstag innan, te.x att äta två laxbitar och grönsaker till en måltid eftersom att det låter väldigt nyttigt men samtidigt inte gå ner vidare mycket i vikt. Det är för att ett sådant mål ligger på nästan 600 kal, vilket man inte tror. Lax innehåller alltså ganska många kalorier. Man kan helt enkelt äta för mycket av det nyttiga utan att tappa i vikt. Jag har insett att man inte alls behöver äta enbart grönsaker os.v för att gå ner i vikt utan man kan äta vad man vill bara man håller sig inom de kalorier man ska äta under en dag. Självklart finns det andra sett att tappa i vikt, som te.x LCHF, men detta har fungerat bäst på mig.

Om jag utgår ifrån mig (detta är olika från alla beroende på kön, vikt och längd os.v. Shapeup appen är jätte bra, använd er av den om ni är osäkra!) så ska jag äta ca 1400 kal/dag för att gå ner i vikt. Då går jag ner ca 0.5 kg/vecka. En vanlig dag kan se ut såhär:
Frukost: 2 mackor med ost & skinka, ca 300 kal. (många tror att man inte kan äta några kolhydrater för att tappa i vikt. Fel fel, har gått hur bra som helst då jag käkar mackor varje dag. Försöker dock undvika pasta & ris hyffsat ofta eftersom det innehåller mer kalorier)
Lunch: Grillad lax i folie med grönsaker, ca 320 kal.
Middag: Kycklingfile med wookade grönsaker, ca 220 kal.
(Jag försöker hålla de stora måltiderna på ca 300 kal/mål då jag vill kunna unna mig flera mellanmål istället. Om jag te.x vill äta pasta carbonara en dag snålar jag istället lite på mellanmålen).
Övrigt: ca 400 kal. Här räknar jag med drycken (te.x mjölk i mitt kaffe) samt mina mellanmål och kvällsgott. Smoothies, frukter, jordgubbar, glass, lite choklad (om kalorierna räcker till), knäckebröd, vanligt bröd os.v. Lite vad jag känner för och är sugen på helt enkelt! Jag undviker dock te.x chokladen om jag vill tappa mer i fettmassa. Men det fungerar super att käka söta saker om du håller dig inom de kalorier du ska äta. Då blir det så mycket lättare att gå ner i vikt om du vet att du faktiskt FÅR äta onyttigt! Jag har aldrig känt att jag absolut INTE får äta något, isåfall äter jag bara lite av det. Annars vill man bara ha det ännu mer.
 
Om jag tränar så kan jag äta mer. Bränner jag 400 kal så kan jag också äta 400 kal mer. Träningen är nog det som ändrast mest för mig. När jag började gå ner i vikt gick jag PW.s jämt och det fungerade utmärkt! Men nu under denna vår/sommar så har jag tagit träningen till en annan nivå. Nu för tiden älskar jag att träna! Man mår så bra! PW.s händer inte så ofta längre utan nu löper jag istället. Jag har inte sprungit sedan jag spelade handboll för kanske 5-6 år sedan. Fattar ni, 6 år! Härom veckan sprang jag min första mil någonsin och jag har nog aldrig varit så stolt. Jag har byggt upp en kondition jag aldrig haft innan och aldrig varit så stark som nu. Som ni ser på bilden ovan sprang jag nästan 6 km på 22 minuter igår, vilket jag aldrig gjort förut. Min kondition har aldrig varit så bra och jag är så stolt över mig själv! Jag varierar mig mellan långdistans, intervaller, cykling och HIIT pass när det kommer till förbränning. HIIT är min favorit. Utan tvekan bäst fettförbränning och det absolut jobbigaste utav dem. Men när jag pressar mig själv och sedan når mitt mål är känslan obeskrivlig! Det är vad som driver mig mest. Sedan kör jag alltid en muskelgrupp/dag så jag verkligen kan fokusera på en grupp istället för att köra alla halvslvarvigt. Förutom magen som jag kör varje pass. Jag älskar att använda fria vikter och testar alltid på något nytt (internet är väldigt bra för att hitta övningar). Man måste våga testa lite, variera sin träning och köra olika övningar så att man inte bara kör samma hela tiden då det blir uttjatat och enformigt.
 
Jag får ofta frågor om hur jag kan hålla mig ifrån godsaker eller hittar motivationen och jag har faktiskt inte jätte bra svar på dem frågorna. Om man verkligen, verkligen vill gå ner i vikt så tar man tag i det och är strikt mot sig själv. Så är det bara. Sötsuget försvinner efter ett tag och då är det inte så svårt att motstå och om jag är sugen på något sött så äter jag det. Motivationen får jag genom de resultat jag fått men framförallt att jag mår så himla mycket bättre när jag tränar och äter bra. Sover bättre, har mer energi, är gladare och allt! Jag ska inte säga att jag aldrig slarvar, självklart har jag perioder då jag inte alls följer detta. Som te.x denna sommar. Jag har kört 2 veckor väääldigt onyttigt, 2 veckor nyttigt och så on and on.. Haha, det är dåligt men alla har sina perioder! Mitt mål har ju bara varit att hålla vikten under sommaren, men om jag hade velat gå ner i vikt så hade jag aldrig slarvat som jag gjort. Nu däremot när vågen visar +2 ska jag ta och tajta till mig igen!
 
Det blev ett hejjävla långt inlägg, haha! Men innan jag avslutar måste jag bara påpeka att jag INTE är för att bara fettförbränna, springa tills man dör och banta sönder. Utan man måste göra det på ett sunt sett! Fick ett par arga mail från föräldrar när jag skrev om träning förut och jag vill inte att några ska missuppfatta mig. Jag har en sund syn på detta och inget annat. Jag har en målvikt jag ska nå nu, men det viktigaste är hur jag ser ut och känner mig. Jag vill se tränad ut, ha muskler och former. Inte bli pinnsmal. Äta bra, unna sig, träna, ha vilodagar och hitta en bra balans så har man hittat rätt!

Kommentarer
Postat av: IDASWARDROBE.com

Fantastiskt bra skrivet inlägg. Skulle kunna vara mina ord vartenda ett. Grymt bra jobbat med träningen och konditionen!

2012-08-03 @ 03:04:24
URL: http://IDASWARDROBE.com
Postat av: Paulina

Väldigt bra skrivet! & vilket grymt jobb du gjort, sjukt snygg är du!
Jag håller just nu på att bygga muskler och få bort de jag aldrig varit nöjd med de senaste åren. För 4 år sen vägde jag drygt 50kg (172cm lång) och var underviktig, sen träffade jag min fantastiska (nu) fästman som hjälpte mig med maten så jag har gått upp 15kg, så idag väger jag drygt 65kg.
Helt och hållet normalviktig men jag trivs inte med min kropp ändå. Målet är att bli fit, inte anorektisk igen. Jag vill kunna lika tunga vikter som grabbarna på gymmet ;)

2012-08-03 @ 07:46:07
Postat av: Ellen

fan vad motiverad jag blev nu!!! gahh!! :D tur att jag precis köpt gymkort!

2012-08-03 @ 10:59:43
URL: http://ellenwestin.modegallerian.se/
Postat av: lisa

Tack så jättemycket för detta inlägg! Som jag väntat haha.

Själv tränar jag mycket och så men har lätt för att hamna i samma mönster varje dag (=samma träning varje dag) vilket leder till att jag tröttnat samt försökt med GI och LCHF vilket inte funkar för mig tycker jag. Dock har jag slarvat HELA sommaren så nu när hösten kommer ska jag börja skärpa mig igen! För träning och hälsa är verkligen nått jag brinner för.

Du är en stor inspiration!

2012-08-03 @ 13:02:18
URL: http://lisalohan.blogg.se/
Postat av: Julia

Mycket bra skrivet, tack för tipsen! Jag ska börja träna ordentligt nu och försöka hålla mig sund när det kommer till maten (äter alldeles för onyttigt och oregelbundet för tillfället, icke bra). Anledningen till varför jag ska ta tag i detta nu är främst för att jag ska må bättre både psykist och fysiskt. Att man får en tajtare och snyggare kropp på köpet är ju bara ett sjukt stort plus! :)

2012-08-03 @ 23:45:34
URL: http://juliasmind.blogg.se
Postat av: Jane

Riktigt bra jobbat :) men hur räknar du egentligen kalorierna? det har jag aldrig förstått

2012-08-04 @ 00:36:22
URL: http://jeino.blogg.se
Postat av: LIVETENLIGTEBBALOUISE.BLOGG.SE

Älskar också att träna, tränar tre ggr i veckan. :D

2012-08-04 @ 04:41:40
URL: http://livetenligtebbalouise.blogg.se
Postat av: Sinnadoomma

wolztfwv [url=http://magasinnchaussuresdefoot.com/]adidas f50 pas cher[/url] szxseyhba mercurial vapor viii tdoeunvp http://magasinnchaussuresdefoot.com/

2012-08-04 @ 12:20:06
URL: http://magasinnchaussuresdefoot.com/
Postat av: MyzaaN

fan så snygg du är :D vilken inspiration! jag vill inte gå ner i vikt då jag är väldigt nöjd men vill börja träna och må bättre Samt då såklart "fixa" kroppen lite definera muskler osv. tack som fan

2012-08-04 @ 14:32:42
URL: http://myzaan.devote.se
Postat av: Josefin

Shit vad gryyym du är! Jätteinspererande att läsa om din träning och kost, fortsätt gärna med det! :)

2012-08-05 @ 15:59:49
URL: http://josefinlindvall.blogg.se
Postat av: Tuva

Väldigt bra skrivet! Tänkte bara tipsa om att du som verkar löpa väldigt mycket borde verkligen investera i en GPS-klocka. Den är mycket mer exakt i både hastiget och distans än vad alla dessa appar är. Jag har använt både klocka och app under vissa träningspass och fått två helt olika resultat... Finns dessutom dessa klockor som räknar kalorier, om du vill ha det :) Lycka till i framtiden!

2012-08-06 @ 12:04:03
URL: http://tuvamalmo.blogg.se
Postat av: Modemix/Sheima

du är så inspirerande och bra!

2012-08-06 @ 12:51:30
URL: http://modemix.blogg.se
Postat av: Helena

Kan du inte göra ett inlägg med vilka magövningar du gör för exakt sådär vill jag ha min men lyckas inte riktigt!

2012-08-06 @ 17:28:15
URL: http://helenaengstrom.blogg.se
Postat av: Nathalie

Väldigt intressant inlägg! Själv älskar jag också att träna, så jäkla kul!

2012-08-07 @ 01:49:58
URL: http://www.nathaliegustafsson.blogg.se
Postat av: rebecca

Vad grym du är tjejen! =) SÅ SNYGG. Jag har med lyckats lite faktiskt. -3 på tre veckor. Känns så himla bra :)

2012-08-07 @ 09:29:46
URL: http://rebfre.se
Postat av: Anna Lovisa

Bra tips, och inspiraton! :) Bra gjort å ha gått ner 12 kg! :)

2012-08-07 @ 15:11:36
URL: http://alovisa.blogg.se/
Postat av: Sofie

Gud vilket bra inlägg Hanna! Även jag blev väldigt motiverad. och som någon annan också kommenterade så får du gärna göra ett inlägg om vilka magövningar du gör :)
keep up the good work!

2012-08-07 @ 16:09:16
Postat av: cassandra

Helvete vad du har fått snygg kropp. Sinnes. Nu blev jag avundsjuk, ska också ta tag i min kropp igen. Får jag fråga hur lång du är och vad du väger? Hur många pass i veckan tränar du och vad för övningar brukar du köra? Oj sinnes vad snygg. Svara gärna i mail om du inte har lust att svara i ett inlägg eller liknande!

2012-08-07 @ 21:19:49
Postat av: health

You look awesome - Lovely :) ..... I'm in love with you

2012-08-09 @ 04:40:42
URL: http://www.stunomatic.com
Postat av: Moa

Är så avis på din motivation .. :( & allt du kan :)

2012-08-09 @ 11:27:09
URL: http://moasplace.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej Hanna!
Tänkte på angående kalorier..
Hur räknar du ifall du dricker alkohol, vilket det är mycket kalorier i?
Och vad skulle du rekommendera att äta ifall man fick ligga runt 300 kalorier per måltid för att bli mättast. Jag menar att ifall man äter för 300 kalorier och väljer något onyttigt kan man ju inte äta så mycket vilket leder till att man inte blir mätt. Till skillnad ifrån ifall man äter exempelvis enbart sallad då man inte heller blir helt mätt. Tips?

2012-08-11 @ 12:40:30
Postat av: Hélène

I absolutely love your style and reading your blog ! Such great inspiration ! I am a new blogger and would love for you to check out my blog and follow back if you like it !
http://www.thisisln.com/2012/08/awang-sequins.html
Hélène
http://www.thisisln.com

2012-08-13 @ 19:53:34
URL: http://www.thisisln.com
Postat av: Sandra

Superbra inlägg! Vilken insperation du är :)
Jag tänkte bara fråga om du har nå tips på hur man ska kunna uppskatta kalorierna i maten om man tex går ut och äter eller äter varje dag i skolmatsalen? Man kan inte direkt väga maten då och har inte samma koll på maten som när man lagar den själv. Några tips på bästa sätt eller hur gör du? :)

2012-08-19 @ 18:17:39
Postat av: E m e l i a G u n n a r s s o n

Bra inlägg! du har grym motivation verkligen :)

2012-08-20 @ 21:49:34
URL: http://emelias.se
Postat av: HerymnUrgerne

kindzmre [url=http://francesaclongchampdesoldes.com/#36634]sac longchamp[/url] amdcxquwsy longchamp pas cher vcmipvl


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0