att vara anonym på internet

Som sagt, idag hade vi en väldigt intressant föreläsning. Eller till viss del. De sista minuterna var de som fick mig att lyssna. Han pratade om folk som är anonyma på internet, kommenterar anonymt, tar bilder från varandra och låtsas vara denna person os.v. Detta har hänt mig och säkerligen många andra! Vissa kanske inte ens vet att folk tar ens bilder och kommer på ett annat namn de använder sig av. Jag har redan märkt av 2 personer som gjort detta. Det konstiga är att jag inte förstår nöjet med det hela. Det kanske kan vara lite små kul, men jag kan inte förstå hur man orkar lägga ner sin tid och energi på detta och att vara aktiv i något som ens inte berör en själv. Jag har också tyckt det var roligt, när jag var 12. Jag och Charre gjorde något liknande men det varade aldrig i mer än några dagar och då var vi som sagt 12. Vi var små barn. Jag tror knappast att dessa personer är 12 år. Dessa personer är bara otroligt patetiska.

Att vara anonym på internet tror alla är så otroligt lätt. Vilket i själva verket är tvärt om. Jag tror jag aldrig skulle få komentarer jag får här anonymt som jag skulle få i verkligheten. Eller jag tror inte, jag vet. Han som hade föreläsningen sa också att det är lika lätt att anmäla och sätta personen ifråga mot väggen. Jag säger inte detta utan att veta. Jag har nämligen, för en vecka sedan ungefär kollat upp anonyma komentarer, eller en har gjort det till mig och jag blev inte så glad. Vissa personer känner jag inte alls, bara sett eller kopplat ett ord med, andra känner jag helt okej och umgåtts med till en viss del och andra står ännu lite närmare. Det gjorde mig ledsen att veta vilka som skriver sådana saker. Om det är något, kom till mig! Som tur var är de ingen jag står väldigt nära och inte många jag alls känner, vilket jag heller inte trodde, men de var människor som jag inte trodde skulle skriva sådant men som ändå gjorde det. Jag har inte längre någon respekt alls över dessa människor och hoppas helst av allt att inte höra ifrån dem igen.

Det jag vill komma fram till är att det är lätt att ta reda på komentarer anonymt och att komentera anonymt är det mest mesigaste, fegaste, patetiska och barnsligaste man kan göra. Det tyder på så otroligt mycket, bl.a självkänsla och förttroende. Jag förstår inte hur man kan sjunka så lågt.


Kommentarer
Postat av: lisa

hehe , undrar bar ahur man gör för att få reda på vilka dom anonyma är! skulle behöva ta reda åp det själv :P

2008-12-10 @ 19:17:29
Postat av: Anonym

har samma problem med anonyma på bloggen, kan du hjälpa mig på nått sätt tror du och ta reda på vilka det är? tack

2008-12-10 @ 21:02:31
Postat av: Anonym

försök att skriva lite mer "roligt" på din blogg, nu är det som att läsa en uppsats :( bara ett tipps

2008-12-10 @ 21:03:50
Postat av: Sanna

Hej! Jag undrar också hur man kollar upp anonyma kommentarer? Har råkat ut för liknande. Stå på dig!

2008-12-10 @ 23:10:46
Postat av: Manda

Bra hanna , stå på dig ! du ska fan inte låta dom där jävla anonyma personser få dig att tvivla på ngt ! Go girl ;) hahah .

2008-12-11 @ 17:06:54
Postat av: Emma

Gud så bra program det verkar vara! Vet du vad det heter? Jag har också kommit på några som kommenterat min blogg, ioch jag vet exakt hur du kännder! De anonyma är så fega och så töntiga. Men Hanna, bry dig inte om dom, de är bara avundsjuka för att du rä så snäll & söt!

2008-12-11 @ 18:02:00
URL: http://cocoo.devote.se
Postat av: Hanna

Tyvärr alla, det är bara duktiga människor som kan mycket om datorer som brukar kunna det. Så har jag fått hjälp. Men det finns många sådana personer! :)säkerligen någon ni känner.

2008-12-11 @ 19:05:30
Postat av: emelie

vad står det då? står det typ: namn, efternamn när du får fram de? :p

2008-12-12 @ 13:08:38
Postat av: Anonym

du vet vilken dator kommentarerna kommer ifrån. men det är ju inte säkert att ägaren till datorn är den som skrivit det !

2008-12-12 @ 14:54:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0