i vår kyl

 
En stor fördel med att bo själv är att man kan bestämma precis vad som ska finnas i kylen. Hemma hos oss är det aldrig några onyttigheter, förutom de dagar vi bestämmer oss för att sockra till det lite! Jag har en enorm tur att Matilda vill äta samma mat som jag, då det aldrig behöver krångla eller att vi behöver fresta varandra med onyttigheter. Det är en enklare väg, men inget undantag till er som bor hemma och har gottissaker i kylen, vill man verkligen undvika onyttigheter så kan man! Jag och Matilda kompletterar varandra riktigt bra. Jag kan en massa om kost, så hon frågar alltid mig vad allt inehåller och vilka alternativ hon kan välja istället och hon är den kreativa som kommer på maträtter och lagar dem (är nämligen kass i köket, haha). Kosten är verkligen A och O. Utan rätt kost kommer du aldrig att nå dina mål, tyvärr är det så. Det står olika och alla säger olika överallt, men ungefär 80% av dina resultat kommer av vad du stoppar i dig. Så här kommer mina tips på vad man kan äta och det som alltid finns hemma i vår kyl!
 
- Kesella/kvarg. Jag ersätter nuförtiden ALL yoghurt med det. Inga kolhydrater och mycket mer mättande!
- Protein i mängder! Utöver kvarg så kör vi på keso, turkisk yogurt (jätte bra för såser. Köp den fettsnåla och blanda med lite dippmix eller bara vitlök eller annan krydda. Lite citron och så mums!) ägg, kött, kyckling, kalkon, fisk os.v.
- Bra fetter såsom osaltade nötter, linfrön, bra olja, avokado (kan även köra på omega 3 tabletter te.x., men vi får i oss tillräckligt från allt det jag rabblade upp innan. Speciellt från fisken, tjejerna som gillar mycket firre!)
- Grönsaker. Ät ALLTID grönsaker till varje måltid. Dels för att det mättar och dels för att det är nyttigt. Blanda olika sallader, ruccola, isbergssallad, spenat os.v. Morötter, rödbetor, champinjoner, broccoli, blomkål, wookmix, andra frysta grönsaker, sötpotatis och så de vanliga grönsakerna.
- Nyttiga baktillbehör såsom fiberhusk, rågmjöl, rågsikt, kakao, bakpulver, stevia.
- Fiberrika bröd. Lchf brödet är vår nya favorit. Nästan INGA kolhydrater och istället fullt av protein och fiber. Knäcke har vi en del också då vi aldrig har ris, potatis eller pasta hemma. Tips på bra knäcke, sportknäcke!
- Frukt. Men här bör man vara noga! Frukt innehåller massvis med kolhydrater (visserligen ganska nyttiga sådana om man jämför med annat, men fortfarande sockerarter, kolhydrater) som man bör äta i lagom mängd. Vill du te.x. gå ner i vikt skulle jag undvika frukter. Bär är ganska snåla, så det funkar dock alltid.
- Övrigt - Massvis med proteinpulver. Har det i proteindinkar, bakverk, pannkakor, i min gröt, i allt typ! Guld värt! Lite barer och annat gott brukar också ligga i skafferiet. Olika teer, kryddor och konservburkar. Fiberrikade havregryn, russin och lite fun light stevia till kvargen ibland.
 
Så ser det alltså alltid ut hemma hos oss! Jag äter dock olika beroende på vad jag vill göra med min kropp. Vill jag tappa i vikt ligger jag på ett underskott i kalorier/dag och undviker nästan alla kolhydrater. Vill jag istället bygga muskler äter jag på ett överskott och får i mig desto mer kylhydrater (te.x. daglig havregrynsgröt ). Kosten är allt!


Kommentarer
lisawho

Sjukt bra tips verkligen! Tack så mycket!
Dock vill jag bara tillägga en grej: fun light är inte bra att få i sig. Det må ej innehålla några kalorier men ämnena i är ej bra att få i sig i det långa loppet! :)

Svar: Tack fina du!! Använder oss dock av den med Stevia, inte alls samma konstiga ämnen som den vanliga funlight. Använder den heller inte dagligen, ska rätta till det i texten! :)
Hanna Westman

2013-01-10 @ 12:32:21
URL: http://lisawho.devote.se/
Anonym

Jag har ändrat min kost totalt den senaste tiden i samband med min kamp mot viktnedgång. Frukost fullkomligt älskar jag! Förr åt jag alltid ljust bröd med ett glas oboy till.. aj aj det är borta sedan länge som tur är. Men nu har jag hittat min nya favorit - havregrynsgröt med ett äpple och lite kanel. Men på dig låter det som att det inte är särskilt bra trots allt? Nu När jag alltså försöker gå neri vikt och tajta till min kropp! Blev plötsligt lite ledsen eftersom jag trodde jag hittat något riktift gott OCH nyttigt.

2013-01-10 @ 12:46:20
Hanna

Sv: åh nej så ville jag inte alls att det skulle låta!! Du kan absoluta äta en skål gröt på morgonen om du vill gå ner i vikt! Bara det är fiberrikade! :) Det är massor med bra fibrer i så det kommer funka galant! Jag åt det när jag gick ner men inte jämt. Föredrar hellre protein för viktnedgång, men det kanske är olika för alla. Det ÄR nyttigt iaf! Man kan typ äta allt på morgonen då du kommer göra av med allt under dagen. Läs på lite om det så kan du se vad det står!

2013-01-10 @ 13:35:10
Hanna

Sv: beror ju lite på hur du tränar osv, så bäst att kolla upp det själv :) sök lite på internet! Men allt är ju bättre än vitt bröd och oboy så du kommer nog se bra med förändringar! :)

2013-01-10 @ 13:37:22
Jonna

Va härligt, det ser riktigt bra ut. Kul inlägg!

2013-01-10 @ 13:39:07
URL: http://jonnakiander.se
Rebecca

Hej! Din blogg inspererar mig jätte mycket, så tack! Undrar lite över proteinpulver. Vet inte så mycket om det men är sugen på att testa det. Vad ska man ha för något? Vill inte ha något med några kostigheter i.
/ Rebecca

2013-01-10 @ 16:41:52
URL: http://rebeccaakesson.devote.se
Hanna

Hej Hanna! följt dig länge och är så himla imponerad av vad du lyckats göra med din kropp. Kan inte du skriva ett inlägg om hur du förhåller dig till alkohol? Festar du som vanligt eller håller du igen? Öl och cider till exempel är ju jätteonyttigt med massa socker (kolhydrater). Som att hälla i sig coca-cola. Tränar själv och äter nyttigt men festar en del och upplever att jag blir "plufsig" och väldigt svullen i kroppen av alkohol. //hanna

2013-01-11 @ 18:48:58
Karolina

Åååh kära du ät inte lättprodukter <3 Läs matrevolutionen så förstår du! Vill inte vara elak på något sätt utan jag vill dig bara väl!

2013-01-12 @ 12:08:58
URL: http://hapiface.blogg.se
Evy

Jag har en fråga! Jag ska börja träna nu och vill verkligen komma i form och jag är så himla imponerad av dina framsteg! Men nu till min fråga; Om man vill bli vältränad, måste man ha proteinpulver och sådant hemma?

2013-01-12 @ 13:58:41
deniz

jävligt bra inlägg. behöver verkligen matinspiration och tips. testade dina "tortillapizzor" förresten, med nyttiga pålägg. tokgott! :-)

2013-01-13 @ 19:50:44
URL: http://denizbe.blogg.se
Nathalie - bebis på väg ♥

Tack för alla tips:) duktig du är!

2013-01-14 @ 23:07:28
URL: http://www.nathaliegustafsson.blogg.se
jenny

Men inte har du väl bananer i kylen?;) Dom blir ju bruna och ofräscha snabbare då hihi!

2013-01-15 @ 20:02:47
URL: http://jjennnyys.blogg.se
Anonym

Men isbergssallad gör väl varken till eller från...?

2013-01-16 @ 12:58:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En blogg om träning och hälsa. Recept, inspiration och bilder.

RSS 2.0